13 Mac 2012

Rehlah Ra'sulBar


"Dia membiarkan dua laut mengalir yang (keduanya) bertemu. Diantaranya ada batas yang tidak dilampaui oleh masing-masing” (surah Ar –Rahman ayat 19-20).

Perjalanan pergi dan balik dari Cairo untuk ke Dumyat adalah satu perjalanan yang sangat jauh dan memenatkan kerana terlalu lama duduk dalam Coster menyebabkan sakit belakang dan sakit kaki. Penat tetapi gembira dapat menjejakkan kaki ke satu tempat yang telah disebut dalam Al-quran sebanyak 3 kali iaitu ra’sul Bar.

Maha suci Allah pencipta seluruh alam yang mengetahui segala yang tersurat dan tersirat. Betapa indahnya hidup ini apabila dapat melihat ciptaan yang telah terlukis dihadapan mata kita. Sebanyak 3 kali Allah menyebutkan tentang kisah ini bagi menekan kekuasaan Allah dalam mengatur kejadiaan pertemuaan sungai dan laut dengan penghalang yang tidak boleh dilihat dari sekali pandang. Walaupun bertemuan antara laut dan sungai tetapi tidak bercampur.

Ra'sul Bar adalah suatu tempat pertemuan laut Meditteranean dan sungai Nil yang mana ianya juga dikenali sebagai segitiga emas yang terletak di semenanjung pantai laut mediterrenean. Sejarah yang tercatat dari zaman awal lagi Ra’sul bar telah menjadi tempat pelabuhan utama semua jenis barangan yang melalui sungai nil dan juga laut.Firaun Pharos memanggil Ra’sul Bar sebagai Mediterranean sea (laut hijau yang hebat).Orang rome pula memanggil (roman sea = laut Rom). Manakala nama ra’sul bar sendiri datangnya dari golongan kelasi yang merasakan bahawa tempat ini mampu menjadi tempat perlindungan dari bahaya laut. Ra’s bermaksud permulaan dan al bar bermaksud tanah.

Firman Allah swt :“Dan Dialah yang mempertemukan dua laut; yang ini tawar lagi segar, dan yang ini masin lagi pahit. dan Dia menjadikan di antara keduanya terdapat batas dan penghalang yang tidak terlampaui”. QS,25:53

Dikatakan juga bahawa, dalam beberapa kitab tafsir disebutkan ayat ini menceritakan tentang bertemunya dua lautan tetapi tidak bercampur airnya ini adalah lokasi di muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut.

Melalui sains moden,berlakunya penghalang antara dua air laut dan yang bertemu di satu tempat disebabkan masing-masing memiliki temperature,kadar garam dan kekentalan yang berbeza.

Melalui kisah dalam Al-Quran, tempat ini juga adalah tempat pertemuan Nabi Musa a.s dan Nabi Khaidir seorang hamba Allah yang soleh.

Suatu perjalanan yang banyak memberi pengetahuan dan juga menanamkan hikmah yang sangat dalam.Pengalaman berada di sebuah negara yang mana banyak kisah yang tersirat didalam Al-Quran.











Tiada ulasan: