06 Februari 2013

Futur



Di dalam konteks kebajikan atau amal dakwah, ianya adalah sejenis fenomena penyakit yang sering kali berlaku terhadap kita sebagai seorang daie. Futur menyebabkan Kita merasa lemah, malas, tidak mampu dan putus asa dalam menunaikan tanggungjawab yang dipikul.

Apabila seseorang selalu bersendirian, maka dia telah hilang satu sistem pertahanan dari gangguan syaitan. Syaitan ibarat serigala yang sentiasa mengintai mangsanya.

Apabila seseorang sering kali melakukan kesilapan dan ianya menjadi satu tabiat menyebabkan hatinya gelap dan ianya menjadi futur dan akhirnya gugur.

Dan apabila perasaan futur dibiarkan berpanjangan tanpa rawatan kemungkinan ianya akan menjadi lebih teruk lagi.

- Futur menyebabkan seseorang menjadi lemah dalam melaksanakan sesuatu tugasan.

- Futur menyebabkan seseorang itu jauh dan terus tenggelam didalam dunianya sendiri.

- Apabila ianya sudah menjadi kebiasaan dalam diri, seseorang itu akan menanggung risiko yang sangat besar. Paling ditakuti apabila Allah swt mengambil nyawa ketika itu dalam keadaan futur kerna Allah menghisab amalan seseorang itu berdasarkan amalan terakhirnya. Kerna itulah Rasulullah s.a.w mengajar umatnya agar sentiasa berdoa : " Ya Allah, sesungguhnya aku memohon perlindungan kepada-Mu dari kesusahan dan kesedihan, aku berlindung kepada-Mu dari penyakit lemah dan malas". (hadis riwayat Abu Daud)

Semuanya ini adalah bergantung kepada individu. Dalam isu ini kita perlu fikir dengan mendalam dan cuba tanganinya. 

Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala dari kebajikan yang diusahakannya dan ia mendapat seksa dari kejahatannya yang dikerjakan. Mereka berdoa:
"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. berikanlah kemaafan kepada kami, ampunilah kami dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami......." ( Al-Baqarah:286).

( Dan aku seperti berada didalam ke"futuran"........)




Tiada ulasan: