07 Mac 2011

Melakar Kehidupan



Terlalu lama berdiam diri dan tangan lama tidak menekan setiap "keyboard" yang sedia ada. Entah kenapa tangan tidak mahu menekan laju. Seolah-olah melarikan diri seperti seorang pelarian yang mencari tempat perlindungan,


Mungkin boleh dikatakan secara jujurnya tidak ada idea yang boleh dijadikan bahan bicara dalam ameeraRaudah blog. Sukar untuk mengadaptasikan bicara hidup ke dalam bicara penulisan. Mungkin itulah satu kelemahan diri ini.


Dalam diam saya cuba memahami apa yang sedang berlaku? apa yang perlu dilakukan? apa yang perlu diperbetulkan? . Saya perlu buat sesuatu yang boleh dijadikan satu perkara yang penting. Tika itu kiranya sedang melakar kehidupan agar apa yang dilakukan adalah betul dan mendapatkan keredhaan Allah s.w.t.


Sesuatu yang tidak difahami sedang cuba di "fahami".


Sesuatu yang tidak boleh dijangkau dari akal sedang cuba di "kejar".


Benar kata teman" kita perlu banyak membaca buku yang bercorakkan ilmiah dan nilai-nilai murni Islam dengan secara menyeluruh agar kita dapat memahami apa yang sebenarnya pada hakikatnya".


Menerima untuk memberi sesuatu yang jarang berlaku kerna mungkin kita bukanlah seorang yang benar pemurah hati. Tetapi manusia sering lupa, alpa, atau sesekali bergelumang dalam nikmat yang lebih Allah berikan kepadanya.


Hidup dari hari ke hari tikamana jam sentiasa berdetik berubah dari saat ke minit, dari minit ke jam dan dari jam menyempurnakan satu hari yang berlalu dan pergi.


Ketukan hati kembalikan manusia berjiwa hamba pada kalimah sabar, tabah dan segera mengetahui kita adalah hakikatnya hamba yang lemah.


Mengadu dan merintih hanya kepada Nya.


Firman Allah s.w.t

"Shibghah Allah.( Shibghah artinya celupan. Shibghah Allah: celupan Allah yang berarti iman kepada Allah yang tidak disertai dengan kemusyrikan ) dan siapakah yang lebih baik shibghahnya dari pada Allah? dan Hanya kepada-Nya-lah kami menyembah". (Al-Baqarah:138)


Hidup kita adalah sebuah pengabdian. Kita perlu berubah. Kita perlu merubah. Kita perlu melakar kehidupan agar hidup dalam sistem yang telah "Islamic"

Tiada ulasan: