04 Mei 2010

Ceteknya


"Cetek" satu istilah pada satu tempat yang punyai air tetapi kiranya tidak seberapa dalam. Bukan itu yang ingin saya perkatakan. Tapi ceteknya ilmu didada ini...bila berhadap dengan orang-orang yang begitu banyak ilmunya.Makin belajar makin tidak tahu. Makin memahami makin merasakan diri ini sungguh cetek ilmu. Sehinggakan merasakan diri ini sungguh kerdil dihadapan mereka. Sungguh bersyukur ditemukan dengan "satu tujuan, satu harapan, mengubah impian" bersama-sama berjuang.


Sedar tak sedar dalam kehidupan sebenarnya kita haruslah punyai matlamat yang jitu. Tapi bagaimana untuk merealisasikannya? adakah hanya memandang dan hanya bercakap dibelakang sahaja tanpa bergerak ke hadapan. Kemudian biarkan ianya berlalu pergi ditiup dengan hanya melalui angin sepoi bahasa.


Seperti seorang ahli sains yang menyelidik setitik air, pastinya dia akan dapat satu kesimpulan bahawasanya air itu tersusun dari oksigen dan hydrogen. Dan begitu juga disebaliknya orang yang bukan ahli sains hanya dapat melihat air itu hanyalah air sahaja. Tidakkah ruginya orang yang hanya memandang tapi tidak cuba menyelidik.

Tanggungjawab kita ,matlamat kita, usaha kita, semuanya dicampur dan ditolak oleh setiap lapisan masyarakat.


Bila ceteknya ilmu tentang agama, pastinya mudah terumbang ambing dihanyut oleh arus pemodenan. Dengan zaman kini yang penuh dengan hiburan yang kita sendiri tidak sedarnya ianya telah membawa kita ke dalam satu kawasan lembah yang penuh dengan kehitaman. Apa yang hitam? pastinya anda sendiri boleh berfikir dengan secara jelas.


Pengetahuan itu adalah penunjuk jalan yang banyak membimbing kita ke arah cahaya yang jelas iaitu agama islam. Islam itu syumul. Cukup kita menggengam dalam kehidupan kita dengan berpandukan al-quran dan as-sunnah bukannya yang lain. Ianya membawa kita ke jalan yang benar dan ianya memimpin ke jalan yang satu.


Seperti sabda Baginda SAW bermaksud:
Sesungguhnya kebenaran itu menunjukkan jalan kebaikan dan kebaikan pula memimpin ke syurga. Sesungguhnya seseorang itu bersikap jujur (siddiq) sehingga ditulis di sisi Allah sebagai orang yang siddiq. Sesungguhnya dusta itu menunjukkan kepada jalan kemaksiatan dan maksiat menunjukkan pada neraka. Sesungguhnya seseorang itu berbuat dusta hingga ditulis di sisi Allah sebagai pendusta.” (Hadis riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud dan al-Tirmizi)


Herbert Spencer dalam tulisannya ," Pengetahuan itu berlawan dengan khurafat, tetapi tidak berlawan dengan agama. Dalam kebanyakan ilmu alam tidak bertentangan dengan agama. Mempelajari ilmu itu merupakan ibadat secara diam, dan pengakuan yang membisu tentang keindahan sesuatu yang kita selidiki dan kita pelajari, dan seterusnya pengakuan tentang kekuasaan Penciptanya".

Hidup ini memerlukan aturan, ketentuan dan batas-batas yang perlu ada kerana adanya percampuran masyarakat kini. Tidak mungkin kita akan terlepas dengan perkataan " sungguh aku tidak tahu" . Melalui itu kita akan merasakan seperti orang yang masih mencari-cari dan lebih senang kalau guna bahasa kasarnya "bodoh" dan yang cuba menjadi "pandai".

Bagi saya Tidak mengapa mengatakan bodoh. Kalau melihat dari prestektif diri sungguh kasar bahasa itu dan saya sendiri juga tidak suka mendengarnya dihalwa pendengaran tapi itulah hakikatnya kerana melihat diri masih belum dapat mencapai matlamat hidup yang Allah berikan pada kita sebagai hambaNya.


Selagi masih bernafas dibumi Allah, carilah, galilah ilmu Allah yang bertaburan diseluruh dunia. Pastinya kita akan dapat melihat betapa cantiknya hidup ini bila dipenuhi dengan ilmu-ilmu yang bermanfaat dan dapat membantu pada diri dan masyarakat menegakkan agama Islam.

wallahua'lam....

Tiada ulasan: