04 Mei 2010

Important and Urgent

Final Exam = Important and Urgent!! Sungguh menakutkan bila dengar dan sebut perkataan ini. Tambahan lagi jika diselitkan dengan perkataan Final. Apakah maksud yang tersirat dibalik perkataan ini? Pastinya kita semua sedia maklum bagi mahasiswa mahasiswi sekarang adalah Final Exam bak kata orang putih laaa...Kalau bahasa Arabnya Imtihan. Ianya sangat penting dalam hala tuju seseorang yang bergelar pelajar. Imtihan semakin dekat dan masa semakin suntuk. Tapi adakah Gambaran seperti ini belajar mahu berjaya didunia sahaja atau belajar untuk agama sahaja? tepuk dada tanyalah akal..


Dalam sebuah hadis Nabi menyatakan, "Barang siapa yang ingin berjaya dalam kehidupan dunianya, hendaklah (dicapai) dengan ilmu, barang siapa yang ingin selamat di akhirat nanti hendaklah dengan ilmu dan barang siapa yang ingin berjaya dalam menghadapi kedua-duanya (dunia dan akhirat) maka hendaklah pula dicapai dengan ilmu."


Bila hampirnya imtihan semua rasanya tidak kena. Rasanya seperti nak tidur tapi takut terlajak masa. Nak makan pun rasanya macam tidak cukup masa. Rasanya macam mahu putar semula jam ditangan mahupun didinding seperti tidak mahu masa itu makin kehadapan. Tetapi hakikatnya walau diubah kebelakang sekalipun ianya tetap berganjak. Merugikan masa , menghabiskan masa dan Itulah hakikat kehidupan. Dan bila masa penting telah tiba baru rasanya kalau boleh sentiasa mahu kebelakang agar tidak terbelakang.


Firman Allah s.w.t:

"Demi masa, Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan berwasiat (nasihat-menasihati) dengan kebenaran dan berwasiat dengan kesabaran".


Melalui masa kita cuba segera bertindak. Maka ianya sangat Important and Urgent dalam kehidupan. Dan tindakan utama kita adalah berusaha dengan gigih. Insyallah hasilnya pasti yang terindah. Masa semakin cemburu dengan kesenangan kita. Maka Kita hendaklah peka dengannya.


Salam Imtihan buat semua penuntut ilmu terutamanya buat teman-teman Al-Azhar University.

Tiada ulasan: