26 Disember 2012

Kita , Semut....?


Orang lain semua sibuk membilang hari untuk menyambut tahun baru 2013. Tetapi kami yang berada diperantauan semua sibuk tekun menelaah buku disamping itu juga ada yang sibuk buat "demostrasi" lebih-lebih lagi di Egypt.

Hari demi hari.. terasa bahang "musim peperiksaan" itu walaupun sebenarnya suhu diluar rumah mencecah 9~17celcius. Bila lihat buku terasa bagai mahu saja "telan dan kunyah" supaya melekat di jiwa. Tapi itu semua bayangan yang tidak mungkin akan terjadi...dan tidak mungkin itu adalah PASTI...

Hati semakin risau, berkali-kali belek buku.. Tidak Faham....seolah-olah tidak pernah dibaca... Makin dibaca makin tidak faham..(aik! pelik bukan ?) kenapa ya?..

Bila masuknya musim peperiksaan , masing-masing membuat cara yang tersendiri. Ada yang belajar ditemani Nescafe, ada yang belajar ditemani dengan mp3, ada yang belajar sambil bergulung dengan selimut tebal. Semuanya rajin seperti semut.

SEMUT? ( laa kenapa disamakan dengan semut pula....?)



Kita sebagai pelajar yang tekun berusaha rajin dan gigih dalam memahami ilmu yang kita pelajari. Tidak kiralah ilmu perubatan mahupun ilmu agama. Kita ini bagaikan SEMUT yang tidak pernah berhenti dari bekerja.. Siang malam pagi petang dia berusaha tanpa rehat mengumpul makanan. Belum pernah dilihat seekor semut terbaring keletihan. Dia hanya diusung oleh teman-temannya apabila dia mengalami kesakitan ataupun setelah mati. Selebihnya ia akan bekerja, bekerja dan bekerja.

Semut boleh menghimpun makanan untuk bekalan yang amat lama sedangkan usianya tidaklah lebih lama daripada banyaknya bekalan makanan yang boleh dihimpunnya itu. Semut juga adalah tukang jahit yang mahir. Mereka menyambung daun-daun dengan menariknya daripada dua bahagian dan menjahit daun-daun ini bersama. Dengan cara ini, mereka membuat rumah yang baik untuk diri mereka.

Semut mempunyai jenis yang lebih banyak daripada hidupan-hidupan yang lain. Daripada setiap 700 juta semut yang dilahirkan ke dunia, hanya terdapat 40 kelahiran manusia. Dengan kata lain, jumlah semut-semut di dunia ini adalah jauh lebih banyak daripada manusia.

Walaupun, berjuta-juta lamanya mereka tinggal bersama, mereka tidak mempunyai sebarang masalah di antara mereka, tidak ada kekeliruan atau kecamukan. Mereka hidup di dalam kehidupan yang begitu terancang di mana setiap mereka mematuhi peraturan.

Satu Kelebihan yang paling jelas dan nyata, yang mana kita perlu jadikan makhluk kecil ini sebagai contoh yang terbaik untuk KITA.

Dan...... KITA sebagai pelajar perlu tanamkan semangat yang kuat , gigih berusaha, sabar dalam setiap dugaan. Dan paling utama sekali DOA.

Buat SAHABAT-SAHABAT KU....
"Semoga kita dipermudahkan dalam memahami setiap apa yang dipelajari...dan semoga kita semua Najjah fi Dunnia wal akhirat"

2 ulasan:

Nafsah Dulajis berkata...

semoga Allah permudahkan utk Shaima... =)

Ameera Raudah berkata...

syukran..chaq.... (^_^)