11 Mac 2010

Al-Fatihah _Syeikh Al-Azhar Syeikh Muhammad Sayyed Tantawi


"Dan setiap yang bernyawa tidak akan mati kecuali dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya" ( Surah Al-Imran, ayat 185 )


Al-Fatihah buat Syeikh Al-Azhar Syeikh Muhammad Sayyed Tantawi,82 tahun, yang telah kembali ke rahmatullah semalam 10 Mac 2010 bersamaan dengan 24 Rabiulawal 1431 semasa melakukan lawatan ke di Riyadh, Arab saudi.


Sungguh memeranjatkan saya kerana baru mengetahui berita kewafatannya pada hari ini. Sedangkan kemarin saya bersama rakan-rakan melihat berita Perancis sehinggalah berita menyiarkan tentang Syeikh Muhammad Tantawi. Kami tertanya-tanya apakah yang disampaikan oleh pemberita tersebut. Kami cuba memahami tajuk berita tetapi malangnya tidak ada seorang pun rakan dan termasuk diri saya sendiri pun tidak memahaminya malahan kami meniru gaya percakapan bahasa perancis.


Rasa menyesal dihati kerana tidak memahami berita perancis yang disiarkan kemarin. Saya sangat mengkagumi ulama' ini dan mengharapkan dapat bertemu selagimana diri ini masih berada dibumi Mesir ini. Sungguh rasa terkilan kerana berita yang disiarkan itu adalah mengatakan kembalinya seorang ulama ke rahmatullah dan saya sedikit pun tidak memahami butiran percakapan pemberita tersebut.Betapa rasa kehilangan seorang ulama besar bagaikan hilangnya sebuah permata yang berharga yang sukar dicari ganti.


Semoga Almarhum ditempatkan golongan yang beriman..Amin. Al-Fatihah..

2 ulasan:

NuR ReeZan mohiddin berkata...

mcm copy paste yat aku jak nih ,,,,hahahahahahah

Ameera Raudah berkata...

eh yaka.....? xada aku baca tau ko punya...apa bole wat laaa.... besala sehati sejiwa kan...