15 Mac 2010

Peperangan Al-Fijar ( Harbu Fijar)

Belek-belek muka surat kamus cari makna kalimah setiap perkataan yang tidak difahami tapi tetap tidak faham. adui...napala susah sangat nak faham cerita ini. relax luu.. makanlah dulu.

Sakit kepala bila membaca tetapi tidak faham. Agak sukar untuk teruskan pembacaan . Alang-alang menyeluk pekasam biarlah sampai ke pangkal lengan. Dah alang-alang sudah baca buku sirah jadi kena habiskan jugalah tajuk yang dibaca.


Ingin berkongsi bersama tentang Perang Al-Fijar (Harb ul-Fijar). Ianya berlaku ketika Rasulullah s.a.w berusia 20tahun. Perang ini berlaku diantara Quraisy bergabung bersama Kinanah menentang Qais. Sebab berlakunya peperangan adalah bermula dari Nu'man Bin Munzir Pemimpin negara arab iaitu di Hirah menghantar setiap tahun peniaga dan barang dagangan ke Pasar Ukaz.


Dan ketika itu Arwah adalah seorang pedagang duduk disebelah Barad Bin Qais. Barad adalah seorang yang suka pemusnahan dan suka berfoya-foya. Nu'man Bin Munzir mula bertanya, " siapakah yang sanggup memhantar barang niaga ini kepada Bani Kinanah?" Lalu Barad berkata, " aku sedia menghantarnya pada mereka". Nu'man berkata lagi, "aku mahu kau sedia menghantar kepada semuanya".


Arwah mencela kerana tidak berapa setuju dengan pilihan Nu'man untuk menghantar Barad membawa barangan niaga itu. Dia memberi cadangan agar biarlah dia saja mencari dari ahli Najid dan Tihamah. Dan berkata Barad pada Arwah, " atau kau sendiri yang pergi menghantarnya?".


Kemudian Arwah keluar pergi berdagang dan dia telah dibunuh kerana dikhianati dari Bani Qais sehingga pengkhabaran berita kematiaan Arwah tersebar. Bani Kinanah mula berhati-hati dengan bani Qais. Berlakunya pergaduhan di Tanah Haram. Mereka sangat menjaga tanah haram itu dari berlakunya pertumpahan darah. Dan berkata pada musuh "Janji buruk kita dalah di Ukaz pada tahun depan"


Cukup setahun mereka berkumpul semula untuk menunaikan janji buruk mereka. Bani Qais dan Thaqif bergabung bersama. Bani Quraisy bersama Kinanah bergabung. Kemudian berlakulah peperangan antara dua qabilah sehinggakan satu hari itu yang sangat dahsyat dan sangat menggerikan. Seperti kita sedia maklum orang arab sangat menghormati dan menjaga kesucian tanah haram kerna punyai berhala mereka. Maka mereka menamakan hari itu Hari Fijar.

Tiada ulasan: