01 Mac 2010

Cerita Teksi Putih dengan Le3



Buat pertama kali kaki melangkah menuju ke kuliah selepas cuti semester pertama. Jam dah menunjukkan 8.45 pagi.


" aduh!! terlambat sudah ni" "Kalau mahu jalan kaki ni memang dah tak sempat"

Hari ini kelas madah Fiqh Syafie Doktorah agak "syadid" tidak akan benarkan masuk kelas kalau terlambat datang sebab kelas agak sempit.




Kaki terus melangkah untuk mencari teksi. Malangnya langsung tidak ada teksi hitam yang biasa kami naiki semuanya penuh.."aduh, lambat sudah ni". Tiba-tiba sebuah teksi putih tanpa ditahan berhenti didepan saya. Entah kenapa terus sahaja mulut lancar bertanya tanpa berfikir apa-apa,
"Jamiah Al-Azhar kuliyah Banat" "Aiwah".


Eh...tiba-tiba baru saya teringat kalau teksi putih ada meter tapi sudah tertanya ammu camna ni?" hati ini bercakap sendiri . Sebelum buka pintu teksi sempat lagi saya jenguk didalam kot-kot ada meter."tiada meternya..ok naik jela".


Sebaik saja tutup pintu teksi terkejut melihat ammu teksi tadi menekan meter...
"alamak!!! ada meter rupanya tersembunyi sedikit dengan kain lapik kereta....
"ya Allah, macam mana nie.."Sebenarnya saya hanya membawa duit tambang teksi Le3. Lazim kalau teksi biasa yang kami naiki memang itulah tambangnya. Masalahnya sekarang saya memang hanya bawa Le3 tak lebih tak kurang...aduh...


Berfikir saya macam mana ni. Mata saya masih melihat diluar mengharapkan dapat sempat sampai ke kelas sebelum doktorah masuk. Tiba-tiba pemandu teksi itu bertanya hendak masuk jalan mana," A'latul auw yamin?" "yamin Ya amm" tapi pemandu itu tidak mahu masuk ke kanan bila melihat jalan itu sesak . "La'.. mungkin a'alatul ahsyan zahman "..adui ammu ini kan suka la dia kalau jalan jauh sebab bayaran tambang mengikut meter. Alamak! Meter dah menunjukkan Le3. "La'..hena bass ya amm"Saya tetap berkeras tidak mahu jalan terus tapi masalahnya dah Le3 tapi belum sampai pun depan kuliah. Akhirnya saya terpaksa turun jalan kaki lagi sedangkan jam dah menunjukkan jam9.


Saya tahu pemandu teksi itu hairan kenapa saya turun disitu sedangkan tadi saya kata Universiti Al-Azhar walaupun jaraknya dah tidaklah berapa jauh lagi. Biarlah.. dari saya dengar pemandu teksi itu marah baik saya turun..Sebesar langkah saya buka agar cepat sampai ke kuliah. Geram rasa dihati kenapalah tadi gatal menanya teksi putih. Inilah padahnya..aduh. Buat kawan-kawan Lain kali bawa duit lebih sikit kalau ternaik teksi putih...hehehe





2 ulasan:

NuR ReeZan mohiddin berkata...

ala lek la....ko nek jak taxi tuh...sampai gate kulia ko buatla muka segenih,,,ckp ngan ammu tuh ni muka segenih,,,cukuplah 4 genih

shaima' berkata...

atooi..sampai ati mu bilang muka segenih...mahalnya muka nie...hahahaa