07 Mac 2010

New Season ( Rabi' )

In reality, it was better..the road was empty and the trees were all yellow and leaves were covering the street...it was awesome view...

Diri ini melangkah keluar mencari udara segar dari imarah. Mata meliar melihat pokok-pokok mulai tumbuh daun menghijau dan bunga kuning dan merah mula berputik . Hati ini senang melihat keindahan alam yang mula punyai warna warni. Seperti kita sedia maklum Egypt adalah sebuah negara yang hampir keseluruhannya padang pasir. Kehangatannya tidak dapat dikatakan ketika Musim Panas sehingga tidak ingin keluar dari rumah. Tapi berbeza dengan Musim Bunga suasana dan kecantikannya terserlah walau ianya masih lagi dipenuhi dengan debu-debu pasir.

Selama ini hati selalu tertanya-tanya "apa disebut kalau musim bunga dalam bahasa arab?" Musim Bunga dalam bahasa arab " Rabi' ". Tidakkah kita sedar bahawasanya pabila masuk musim bunga ianya berada dibulan Rabiulawal dimana ianya juga adalah bulan kelahiran Nabi kita Muhammad s.a.w. Begitu indah susunan yang diberikan sehinggakan kita tidak menyedarinya.

Sebaik-baik musim adalah Musim Bunga dan seadil-adilnya. Begitu juga dengan pensyariatan Nabi Muhammad s.a.w adalah semudah-mudahnya dan seadil-adilnya.

Abu Abdul Rahman Al Haqli r.a berkata" setiap manusia pada namanya terdapat habuannya".

Tiada ulasan: